Jaký je pro psa život po kastraci?

Úterý, 13. červen 2017

Setkáváme se s tím dnes a denně. Pes prohání slepice, zbavíme se ho. Pes je
agresivní na děti, zbavíme se ho. Pes neustále utíká i přes dobře zajištěný
plot, zbavíme se ho. Není to řešením vždy, ale v mnoha případech je
kastrace efektivním kompromisem. A především mnoha majitelům uniká fakt, že
může být úlevou nejen pro ně, ale především pro samotného psa.

Jak to vidí pes

U psů jsou hormonální změny podobné jako u lidí. Existují samci, kteří dokáží se svou „mužností“ v pohodě žít a naopak existují samci, kteří v zajetí hormonů trochu šílí. Záleží na majiteli, aby situaci správně zhodnotil. Testosterony pro mnohé psy znamenají neutuchající touhu pronásledovat feny, lovit, bouřit se a prokazovat dominanci. Ve spojení s negativními zážitky z dospívání – například nepříjemná setkání se psy, dětmi nebo jinými zvířaty může způsobit potřebu dokazovat dominanci přecházející až v agresi. Majitelé pak situaci mohou přestat zvládat, pokud se psem nechodí za zkušenějšími znalci psího chování a vše může přerůst přes hlavu. Obzvláště u některých plemen.

angrydog.jpg

Kastrace pejska ve smečce

Zvlášť složité rozhodnutí, zda kastrovat, je v případě, že máte psů vícero. Pokud totiž jednoho samce vykastrujete, přestane psům „vonět“ jako pes. Pro ostatní je matoucím, neurčitým tvorem. Neví, zda jej zařadit jako fenu nebo psa a tento zmatek v hlavě ostatních může mít negativní dopad na psychiku kastráta – stane se z něj otloukánek. Také samozřejmě důkladně zvažte, zda kastrovat, pokud je váš pes s PP a máte ambice jej uchovnit.

angrydog3.jpg


Život po kastraci

Čtyřletý královský plemenný pudl projevoval příliš energie a agrese – chtěl se prát se psy a nemilosrdně zabíjel kočky. Když majitelce ukousl kus kloubu na prstu, usoudila, že tyto geny by se neměly dále šířit a dala jej vykastrovat. Nyní má 8 let a spí v posteli s kočkami. Křížený středoasiat před pubertou zažil nepříjemný zážitek s jiným psem – nyní mu táhne na druhý rok a majitelé si neví rady s jeho dominancí. Agresivně startuje na vše živé kolem a nejsou schopni jej vzít ani na procházku ven. Jiný – kříženec border kolie, se ocitl v útulku pro napadení lidí. I když je stále trochu nevyzpytatelný, jeho majitelka, která jej nyní nechala vykastrovat, je jediná, s kým vychází bez problémů a neuvěřitelně se zklidnil. Kastrace samců zkrátka v mnoha případech je řešením. Přestanou utíkat za fenami, zklidní se, nepotřebují si dokazovat, kdo je pánem teritoria, nemají takovou potřebu se prát. Můžete klidně spát a nebát se, že se pes všelijak podhrabe a budete řešit někde ve vesnici jeho potomky.

angrydog5.jpg

Nejde o náklady, které zruinují vaši peněženku a do tří měsíců hladina testosteronu zcela klesne a pes se uklidní. Zákrok není nijak náročný a bolestivý a většina psů jej téměř ani nezaznamená. Rozhodně jde o změnu, která stojí za zvážení!

Váš pes vám nakonec možná bude vděčný!

angrydog2.jpg

autor článku: Magdalena Hegerová

Počet přečtení tohoto článku: 2817

Zpět na výpis

  • Re:

    15.08.2017 12:27:33

    Akíčita napsal(a):

    Máte snahu, ale ona realita je taková, že ti majitelé "vesnických psů" mnohdy psí servery nenavštěvují a na zdraví a kvalitním životě jejich psů jim tolik nezáleží...Proč by mělo...je to "jen hlídač na zahradu". Bohužel tímhle způsobem uvažuje stále ještě strašně moc lidí a zejména na těch vsích. Tihle lidé se o klady a zápory kastrace nezajímají a zajímat nebudou, když jim psi často nestojí ani za to, aby je vzali na procházku.
    Tak třeba u nás na chalupě (vesnice o nějakých cca 300 lidech) je pes takřka u každého baráku. Většina je uvázaná u boudy nebo lítá po zahradě, ale nikdy je nevidíte jít ven. Znám pouze dva psy, kteří se tam mají fakt dobře a páníčkům na nich skutečně záleží. Tím jedním je starý "akiťák", jehož panička dříve byla aktivní chovatelkou (na ves se přistěhovala), a ze starousedlíků je tam paní, která má už několikátého pejska z útulku a je to její kamarád, který je všude s ní. Tam u nás teda, alespoň to je obyvatelům ke cti, mají všichni psy zabezpečené, takže tam toulaví psi neexistují a tím pádem ani nechtěná štěňata...Takže tam by ani nikoho nenapadlo utrácet za kastraci a jezdit kvůli tomu se psem do města...


    Magdalena Hegerová (21.06.2017 12:20:04) napsal: Všem moc děkuji za názory, každý názor se cení. Také mne moc těší, že Hafiky navštěvují zodpovědní majitelé, kterým na výcviku záleží. Můj názor o kastracích míří spíše k páníkúm, kteří mají vesnické psy, co se nekontrolovatelně množí, plodí děti kde se dá, zaplňují útulky. Psů je u nás hrozně moc, především v problémových lokalitách a kastrace je v podvědomí lidí zafixovana jako "fuj, to bych mu neudelal!" Nikdo moc nepřemýšlí, jak to vidí ten pes a většina je pak překvapená, když jejich devítiletá fenka najednou chytne nádor žlázy.. zodpovědným majitelům smekám, pro všechny ostatni je zamýšlen clanek k zamyšlení :)

  • -- bez nadpisu --

    21.06.2017 12:20:04

    Magdalena Hegerová napsal(a):

    Všem moc děkuji za názory, každý názor se cení. Také mne moc těší, že Hafiky navštěvují zodpovědní majitelé, kterým na výcviku záleží. Můj názor o kastracích míří spíše k páníkúm, kteří mají vesnické psy, co se nekontrolovatelně množí, plodí děti kde se dá, zaplňují útulky. Psů je u nás hrozně moc, především v problémových lokalitách a kastrace je v podvědomí lidí zafixovana jako "fuj, to bych mu neudelal!" Nikdo moc nepřemýšlí, jak to vidí ten pes a většina je pak překvapená, když jejich devítiletá fenka najednou chytne nádor žlázy.. zodpovědným majitelům smekám, pro všechny ostatni je zamýšlen clanek k zamyšlení :)

  • -- bez nadpisu --

    20.06.2017 20:12:59

    alena napsal(a):

    Možná by si také měla autorka článku ujasnit co to je vlastně dominance. To co uvádí jako dominanci bývá spíš z nejistoty psa, ze strachu- a každému jen trochu myslícímu člověku logicky dojde, že strach se kastrací těžko dá odbourat. Spíš naopak- budou li psa, který se ostatních bojí, jiní psi otravovat, že z nej budou cítit "samici" tak se jeho strach může prohloubit a bude docházet k rvačkám o to více, když se proti zvědavosti jiných psů ohradí.Zrovna tak napadání lidí je ze strachu- z nedůvěry k nim- a to co člověk pokazil, chce napravovat kastrací ?? spíš by měl psovi důvěru v lidi vrátit a ne ho nechat vykuchat,bože. Musím říct, že tyhle názory mě vždycky fakt naštvou- doufám, že autorka článku není veterinářka a nebo "psycholog" psí duše- pokud ano- tak všichni svatí s těmi psy !
    Jinak souhlas se Scylou a s Akíčitou.

  • -- bez nadpisu --

    20.06.2017 12:37:40

    Scylla napsal(a):

    Takže - neumíme psa vychovat, nerespektujeme plemennou příslušnost a pro své pohodlí ho necháme vykastrovat a vymalováno, podle paní autorky. Když už je podle Vás kastrace tak úžasná, dodejte ale i její rizika´, pokud o nich vůbec víte.

    Mezi závažná zdravotní rizika kastrace patř:
    - mnohonásobně zvýšené riziko výskytu rakoviny kostí, srdečních cév, sleziny
    - selhání ledvin
    - snížená činnost štítné žlázy
    - zhoršení problémů s pohybovým ústrojím
    - alergické reakce na krmivo, očkovací látky
    - změna srsti
    - změna povahy
    - i u samců riziko inkontinence
    - zvýšené riziko opakovaných zánětů močových cest

    Takže odpovědný majitel svého psa pro své pohodlí opravdu asi vykastrovat nedá.

  • Re:

    17.06.2017 09:57:55

    Libor napsal(a):

    Zdravíme Akíčitu

    Ano, souhlasíme, že kastrace není řešení pro ty, kteří si pořídí pejska a nemají čas jej vychovávat. Takový majitelé by měli zvážit, zda si pejska pořídit, pokud na něho nemají dostatečný čas.

    Děkujeme moc za názor!


    Akíčita (16.06.2017 15:30:31) napsal: Souhlasím s tím, že v opravdu odůvodněných případech může kastrace řešením skutečně být, ale domnívám se, že článek je napsaný dost nešťastně. Takhle mohou někteří majitelé psů, u kterých bylo něco zanedbáno - ať již socializace, výchova či obojí - nabýt dojmu, že kastrací se vše vyřeší.
    Znám několik kastrátů, které jejich majitelé nechali připravit o jejich "mužství" právě proto, že jim psi přerostli přes hlavu, a mysleli si, že to tím vyřeší. Nevyřešilo se nic. Psi nijak nezměnili své chování a situace je teď pro ně naopak ještě těžší právě v tom, že teď nevoní jako psi, což v některých jiných psech může vyvolávat nervozitu, nepochopení a ti kastráti jsou mnohem častěji terčem útoků jiných psů. Znám i psa, který musel být v pubertě vykastrován kvůli velmi nešťastnému úrazu v oblasti genitálií. Do té doby sebevědomého, pohodového i nekonfliktního psa kastrace rozhodila natolik, že mu trvalo další dva roky, než ho panička dala psychicky dohromady...
    Sama mám psa, který by podle uvedeného článku mohl být zřejmě také "kandidátem na kastraci", ale nikdy bych mu to neudělala, pokud by k tomu nebyl vyloženě zdravotní důvod (míněno nemoc). Můj dvouletý knírač je chovný, vyrovnaný, sebevědomý pes. Socializaci a výchově jsem věnovala a věnuji hodně času. Nicméně vzhledem k věku se psem občas cloumají hormony. Má tendenci se na potkání poměřovat se stejně velkými psy a je velmi vzrušivý, rovněž feny jej velmi přitahují (ale z domova neutíká). Vždy ho dokážu zvládnout a snažím se předcházet problémům.
    Můj názor je, že než se někdo pro kastraci psa rozhodne, měl by opravdu hodně dobře zvážit všechna pro a proti a odpovědět si na spoustu otázek, než učiní tak vážné rozhodnutí, zda je to opravdu nutné....

Celkem záznamů: 6
|< << 12 >> >|

Top inzerát

Sibiřský Husky

Sibiřský Husky

Plemeno : Sibiřský husky
Pohlaví : ne
s PP : ano

Chovatelské stanice

Airedales ♥ "Of Lussyland" ♥
Kraj: Stát: Slovensko
Okres: Stát: Slovensko
ANERIKO
Kraj: Středočeský kraj
Okres: Kolín
BUGSY
Kraj: hlavní město Praha
Okres: Praha-město
Chovatelská stanice Alwaro FCI
Kraj: Stát: Polsko
Okres: Stát: Polsko


Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace