Může být pes vegetarián?

Středa, 13. říjen 2010

Přesto, že psi patří mezi masožravce, řada psů může dobře prospívat i při vegetariánské stravě. Na trhu již existuje několik vegetariánských krmiv pro domácí zvířata, která jsou doplněna výživnými látkami nenacházejícími se v rostlinách. Vašemu pejskovi se může dařit velice dobře i s některým z takových krmiv nebo i s vyváženou domácí vegetariánskou stravou. Měli byste ale svého psa pečlivě sledovat, zda se u něj neobjevují matná srst, lupy, nedostatek energie, průjem nebo jiné příznaky. Může to ale trvat měsíce nebo i roky, než se nějaké příznaky projeví.

Měl by být pes krmen vegetariánskou stravou? 

Nejdříve musíte zvážit, co konkrétně obsahuje vegetariánská strava. Odpovědí na tuto otázku je obilí a zelenina. A zde může nastat problém. U vegetariánských psích potravin se běžně používjí tři typy zrní - sója, pšenice a kukuřice. Ale pozor, to jsou potraviny, které mohou způsobovat psům alergie. Zrna mají unikátní složení tuku, který má vysoký obsah omega-6 tuků a nízký obsah omega-3 tuků. Psí mozek se podobá tomu lidskému v tom, že ho více ovlivňují omega-3 tuky než omega-6. Když mozek u psa není v rovnováze, nefunguje optimálně. Snadno se tedy může stát že pes začne mít potíže s koncentrací a soustředěním.

 

Tato myšlenka o vegetariánském krmení psů vznikla v Evropě, protože v mnoha zemích na světě, hlavně v Indii a Maroku jsou psi vychováváni ve velkém s čistě vegetariánskou stravou. To je ale motivováno náboženskými, ekonomickými a dalšími aspekty. V přírodě jsou ale zákony dané a strava je jedním z nich. Psi potřebují maso k přežití

 

Stále zůstává otázka - Vegetariánství Ano, či Ne?

 

Během posledních let došlo v západních zemích k rozmachu vegetariánského stravování a nyní tento trend našel cestu také v krmivech pro domácí zvířata. Bylo prokázáno, že se pejsci i ostatní domácí zvířata vyvíjejí stejně dobře, pokud jsou denně krmeni levným vegetariánským krmením pro psy. 

 

Jenže velké množství bílkovin a nedostatek aminokyselin nepodporují delší život psa. Při krmení pejska dietním krmivem, které je především založené na obilí a zelenině, se může zdát, že se mu daří krátkodobě lépe, ale z dlouhodobého hlediska je tomu přesně naopak. Je to z důvodu složení obilovin, to jsou především sacharidy a trochu bílkovin a menší množství tuku. V průměru obsahuje obilí ve 100 gramech asi 15 g sacharidů, 2 g bílkovin a přibližně 0,5 g tuku.Tento proces může trvat roky, ale je nezvratný. Přestože psi jsou schopni jíst obiloviny a vstřebávat některé živiny z obilí, není to jejich správné krmivo. Určitě byste měli alespoň občas pejskovi masíčko dopřát. V dřívějších dobách psi nikdy neputovali do kukuřičného pole, aby si uloupili kukuřičný klas. V přírodě psi vždy jedli maso a přežili tak po tisíciletí.

 

Pes by měl mít i přísun živin, které jsou zahrnuty pouze v mase. Ty by měl majitel svému čtyřnohému kamarádovi zvlášť dodávat, pokud z něj chce mít vegetariána. Kvalitní krmení pro psa by mělo mít dostatek bílkovin a vápníku, ale toto není v běžném vegetariánském krmení dostatečně obsaženo.

 

Měli by být tedy psi krmeni vegetariánskou stravou? To je hodně složitá otázka. Je to jen a jen na vás a vašem rozhodnutí. Doufám že se rozhodnete správně a vašemu čtyřnohému příteli se bude dařit dobře. 

 

Autor: Markéta Heinrichová

Počet přečtení tohoto článku: 3174

Zpět na výpis

  • -- bez nadpisu --

    16.04.2012 11:28:14

    Iva napsal(a):

    Naprosto souhlasím s Blanche ;-) Pes je všežravec a rozhodně není vlk, který má nejen jinou délku trávícího traktu, ale i jiný genetický základ a tudíž i zcela jiné nároky na nutriční hodnotu krmiva.
    Musím se však vegetariánské stravy zastat z důvodů ZDRAVOTNÍCH, kdy dnes bohužel stále stoupá množství psů alergických na živočišnou bílkovinu a proto jsou pro ně vegetariánské granule ideální volba.
    Takže za mě: vegetariánské granule ano, ale pouze jako dieta pro nemocného psa.

  • Pozor!

    15.04.2012 10:34:15

    Blanche napsal(a):

    V článku je několik dost základních chyb: pes není masožravec, ale všežravec. Dále je chybou srovnávání psa a jeho divokých předků - vlků, právě proto, že vlci - volně žijící šelmy - mají dost rozdílný trávicí trakt. Mluvit o "divokých psech" není možné. Divoký předek je vlk - domestikant je pes.(Ne opravdu to není tak, že když se po vesnici toulá pes, který nikomu nepatří, je divoký). Dále zásadně protestuji prot zkrmování sóji a obilí. Každý, kdo výživě psů alespoň trochu rozumí, vám řekne že soja je zcela nevhodná. Hezky je sice uvedeno množství sacharidů a lipidů v obilí, ALE - není určeno v jakém druhu obilovin a hlavně je zde uvedeno 17,5% složení!!! V obilovinách jsou samozřejmě obsašeny škroby, kterých je velké množství a pro výživu psů nejsou zcela vhodné a vláknina, kterou psi netráví a neměli by ji přijímat v množství vyšším než 7%. Což u zkrmování pouze rostlinné stravy hrozí. V komentářích uvádíte čivavy, buldočky, kteří nejí maso. Aniž bych chtěla chovatele urazit musím konstatovat, že na tato plemena byl vyvíjen silný selekční tlak (kvůli velikosti, krátkolebosti...) a proto se v mnoha znacích odlišují od dalších psích plemen. Když se vše ještě upevní "výchovou" majitelů (pes nesmí mezi ostatní psy, je rozmazlován a majitelé se k němu chovají jako k dítěti), pes už se sám nezačleňuje do psí společnosti, tudíž nemá ani stravovací návyky divokých psovitých šelem. Lidsky řečeno: smačka čivav asi neuloví losa a nesežere 7 kilo masa, šlach a kostí.

  • Vegetarián z vlastní vůle

    15.04.2012 10:03:08

    Rysodlak napsal(a):

    Kamarádka má čivavu, nevím přesně, kdy k tomu došlo (mluvily jsme o tom jednou), ale přišla doba, kdy odmítala cokoli jíst. Maso, granule, cokoli, ani vyhladovění nepomohlo a jednou jim na podlahu upadla paprika.. A ejhle, to bylo to pravé, je to prostě pes vegeterián a maso odmítá jíst.

  • -- bez nadpisu --

    15.04.2012 07:32:54

    42825 alena napsal(a):

    já znám psa,který má alergii na maso,i když je to zvláštní je to tak,takže jí jen bezmasá jídla aprospívá dobře.

  • Re:

    14.04.2012 21:47:26

    Aka napsal(a):

    Lily (23.10.2010 11:24:32) napsal: jsem vegetarianka, ale je to moje rozhodnuti. sveho pejska nikdy nebudu nutit k vegetarianstvu, je pravda ze v prirode pes je masozravec, tak proc bych ho predelavala podle svych predstav?


    Souhlasím! Jen musím dodat, že pes je všežravec a preferuje maso, který bychom mu měli dopřávat. A pokud jste sami vegetariáni nechápu, proč by měl být problém s podáváním granulí ... to je sice vyrobený ze sušenýho masa, ale moc se to tomu nepodobá.

Celkem záznamů: 16
|< << 1234 >> >|


Píšeme jinde



Vyhledávání
Uživatel není přihlášen
Nový profil psa

Zaregistruj se a poděl se o zkušenosti se svým pejskem.


Reklamní systém AdMarket Inzerujte na Hafici.cz a na spřízněných portálech. Máme pro vás milióny reálných uživatelů. Chci vědět víc!